مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۰ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 20 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۲۰
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمامبهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4 میلیون و 8 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 994 هزار تومان معامله میشود.
در بازار آزاد هر قطعه نیمسکه بهار آزادی 2میلیون و 38 هزار تومان، ربعسکه یکمیلیون و 239 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 849 هزار تومان فروخته میشود. قیمت طلای 18عیار هم 408 هزار و 600 تومان ارزشگذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1488 دلار معامله میشود.
فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیمسکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آنطور که محمد کشتیآرای میگوید: چند هفتهایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هماکنون این بازار در رکود شدید است.
در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاریها میگویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماههای اخیر دیگر کسی بهنیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمیشود.
هماکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 398 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 168 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 156 تومان تعیین شده و بهفروش میرسد.
صرافیهای بانکها امروز پنج شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کردهاند. این صرافیها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری میکنند، بر همین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافیهای بانکها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافیها 12 هزار و 500 تومان است.
فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راهاندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته بهحساب میآید.
قیمت خودروهای ایران خودرو امروز ۹۸/۰۷/۲۰ |دنا ۱۰۸ میلیون تومان شد
در بازار امروز خرید و فروش خودرو پژو 405 با قیمت 73 میلیون و 500 هزار تومان، پژو206 صندوق دار با قیمت 96 میلیون و 500 هزار تومان و پژو207 دنده ای با قیمت 124 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
علاوه بر این پژو 207 اتوماتیک با قیمت 166 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 81 میلیون و 800 هزار تومان و دنا با قیمت 108 میلیون تومان به فروش میرسد.
قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز 1398/07/20 بهشرح زیر است:
`ردیف |
نوع خودرو |
قیمت خودرو کارخانه |
قیمت خودرو بازار |
1 |
قیمت سمند ال ایکس |
66،770،000 |
78،000،000 |
2 |
قیمت سمند EF7 |
69،773،000 |
87،000،000 |
3 |
قیمت دنا |
حاشیه بازار |
108،000،000 |
4 |
قیمت پژو 405 |
63،158،000 |
73،500،000 |
5 |
قیمت رانا |
67،440،000 |
78،000،000 |
6 |
قیمت پژو SLX |
67،888،000 |
82،600،000 |
7 |
قیمت دانگ فنگ H30 |
76،500،000 |
136،000،000 |
8 |
قیمت پژو 206 تیپ 2(فول) |
67،283،000 |
81،800،000 |
9 |
قیمت پژو 206 تیپ 5(فول) |
83،690،000 |
97،300،000 |
10 |
قیمت پژو 206 V8 صندوقدار(فول) |
80،754،000 |
96،500،000 |
11 |
قیمت دنا پلاس توربو |
توقف فروش |
164،000،000 |
12 |
قیمت پژو 207 دندهای |
96،730،000 |
124،000،000 |
13 |
قیمت پژو 207 اتوماتیک |
حاشیه بازار |
166،000،000 |
14 |
قیمت پژو2008 |
114،994،000 |
303،000،000 |
15 |
قیمت پژو پارس |
78،338،000 |
92،700،000 |
16 |
قیمت پژو 405 دوگانه سوز |
65،578،000 |
78،500،000 |
جزئیات شیوه تدوین بودجه سال ۹۹ از زبان نوبخت
محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش مدیریت سبز که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا اصلاح ساختار بودجه که طی سال اخیر مدنظر بود؛ آیا در بودجه سال 99 اعمال خواهد شد، اظهار داشت: ساختار لایحه بودجه در 4 محور تهیه شد محور اول منابع و درآمدهای پایدار است؛محور بعدی تحت عنوان هزینههای کارا، محور سوم که اصلاحات در آن وجود دارد محور ثباتسازی اقتصادی است و محور چهارم در مورد نهادسازی بودجه است که مراحل بودجه را تغییر خواهیم داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه براساس الگوی تهیه شده ابتدا روی منابع تمرکز شدیم، گفت: منابع بودجه سال آینده متفاوت از سنوات گذشته خواهد بود و عمدتا معطوف به سه محور است. نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم و سال آینده ریالی را از منابع نفت در این بخش استفاده نخواهیم کرد و صرفا برای طرحهای عمرانی و تملک داراییهای سرمایهای استفاده میشود.
وی در مورد جایگزینهای حذف درآمد نفت از بودجه جاری عنوان کرد: سه منبع جدید خواهد بود 1: یارانههای پنهان و آشکار که حدود 1300 هزار میلیارد تومان داریم. بخشی از آن را برای جایگزینی درآمد نفت استفاده خواهیم کرد. محل دیگر برای جبران نفت در بودجه منابع مالیاتی است. که به دو بخش بنگاه و خانوار تقسیم کردهایم. برای اینکه از نظر تولید بنگاهها فعالتر شوند تخفیفات مالیاتی و یک کاهش ضرایب مالیاتی برای بنگاههای تولیدی در نظر گرفته شد. همچنین پایههای جدید مالیات بر عایدی سرمایه تعریف کردیم.
وی در پاسخ به این سوال فارس که آیا مالیات برعایدی سرمایه نیاز به قانونگذاری جدید ندارد و تصویب آن در قانون بودجه برخلاف سیاستهای ابلاغی قانونگذاری توسط مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: اتفاقا این موضوع را به صورت قانونی به مجلس میبریم و در بودجه میآوریم که تبدیل به قانون شود. علت این موضوع نیز این است که فرصتی نداریم ، آمادگی داریم که لایحه بدهیم منتهی در مراحل شورای عالی هماهنگی اقتصادی است و ممکن است یکسال یا دو سال زمان ببرد میخواهیم از آثار آن در بودجه سال بعد استفاده کنیم. به هر تقدیر یک بخش درآمدی در این خصوص است.
وی ادامه داد: یکی از بخشهای دیگر درآمدسازی مربوط به مولدسازی داراییهای دولت است که واقعا بهرهوری ندارد و براساس گزارشها هفت میلیون میلیارد تومان داراییهای دولت وجود دارد که بابت خدماتی که عرضه میشود صرف میشود.
نوبخت در مورد هزینه های بودجهای سال 99 کل کشور بیان داشت: در همه هزینههایی که اکنون انجام میشود. تشکیک وجود دارد که آیا باید دولت این کار را انجام دهد یا بخش خصوصی و اینکه میتوان با مدل بهینهتری این کارها را انجام داد یا خیر.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اکنون بیش از هزار دستگاه و ردیف در بودجه سال جاری داریم، گفت: همچنین 9 هزار برنامه ردیف برای آنها وجود دارد و این مباحث را به مجلس ارائه میکنیم و فرصت کافی نیز به منظور تدقیق این رویکرد وجود دارد. براساس برنامهمحوری که به ترتیب مربوط به امور، فصول ، برنامه، طرح و پروژه تعریف شده مورد بررسی میکنیم و به دو دسته سیاستگذار و مجری تقسیم میکنیم.
وی ادامه داد برای مثال برنامه درمانی توسط وزارت بهداشت، نفت، آموزش و پرورش، قوه قضاییه و همه دستگاهها به نوعی این برنامه را دارند. اما سیاستگذار آن را تعیین میکنیم و با دستگاه سیاستگذار، سازمان برنامه و دستگاه مجری موافقتنامهها مبادله خواهد شد و به عنوان سند اجرایی در دولت تصویب و به مجلس ارائه میشود.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: از نظر ما با این شیوه برنامهریزی، نگاه مجلس معطوف به بودجه و دستگاههای سیاستگذار میشود. در طرح اصلاح ساختار به نظر ما نیاز نیست که مجلس به بخش اجرایی با توجه به کمبود وقت ورود کند. البته مجلس این اختیار را دارد. ما نگاه خود را اعلام میکنیم. بنابراین سال آینده بودجه دو بخش دارد 1: بودجه دستگاههای سیاستگذار؛ 2: بودجه دستگاههای مجری.
نوبخت یادآور شد: بودجه سال آینده دو سالانه خواهد بود و برای سال 1400 را هم براساس مدل غلطان ارسال میکنیم که با توجه به رخدادهای سال آینده امکان اصلاح آن وجود دارد. نمیخواهیم منابع را مصرف کنیم چرا که از آینده خبر نداریم چه اتفاقی خواهد افتاد به همین دلیل نگاهی به آینده خواهیم داشت. همچنین بخشی از طرحهای عمرانی به استانها واگذار میشود و به تبع اختیارات بیشتری به عنوان یک دستگاه سیاستگذار خواهند داشت.
نفتکش سابیتی ۱۰ روز دیگر به ایران میرسد
نصرالله سردشتی با اشاره به اینکه این نفتکش ظرف کمتر از 24 ساعت آینده به تنگه بابالمندب میرسد، افزود: کارکنان این نفتکش در شرایط ایمن و سلامت هستند.
وی با یادآوری اینکه دو مخزن اصلی نفت این کشتی آسیب دیده است، وضع ایمنی این نفتکش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این نفتکش با حداکثر سرعت به سمت ایران در حرکت است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، با اشاره به اینکه محموله این نفتکش نفتخام بوده، تأکید کرد: نشت نفت از دو مخزن آسیبدیده این نفتکش بهطور کامل مهار شده است.
نفتکش ایرانی SABITI متعلق به شرکت ملی نفتکش (NITC) صبح دیروز (جمعه، 19 مهر) در دو انفجار جداگانه که در 60 مایلی بندر جده عربستان سعودی رخ داد، دچار انفجار در بخش بدنه شد.
بازگشت پرقدرت شاخص بورس به رالی صعود
در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 3میلیارد و 771میلیون سهم و حقتقدم بهارزش 1918میلیارد تومان در 415هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 9010واحدی در ارتفاع 322هزار و 59واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایهگذاری نیرو، البرز دارو و گروه دارویی سبحان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخصهای اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ بهطوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 2421واحد، کل (هموزن) 1760واحد، قیمت (هموزن) 1178واحد، آزاد شناور 9474واحد و شاخصهای بازار اول و دوم به ترتیب 6489و 18589واحد رشد کردند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1431میلیون ورقه بهارزش 797میلیارد تومان در 390هزار نوبت، آیفکس 85واحد رشد کرد و در ارتفاع 4154واحد قرار گرفت.
الزام نانواییهای آزادپز به نصب بنر/ درج قیمت نان و وزن چانه اجباری شد
حسین ابراهیمی رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در خصوص تغییرات قیمت نان با اشاره به اینکه تشدید واحدهای نظارتی بر فروش نان در نانوایی ها، اظهارداشت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید نانوایی های آزاد پز ضمن اعلام وزن چانه قیمت نان ها را به مردم اعلام کنند در غیر این صورت تخلف انجام شده است.
وی افزود: علاوه بر این نصب بنر قیمت انواع نان در نانوایی ها اجباری شده است.
به گزارش تسنیم، صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در خصوص قیمت نان با آراد یارانهای و آزادپز در استان تهران گفته بود: در بخش یارانهای قیمت نان در شهر تهران بربری با 560 گرم وزن چانه هزار تومان، سنگک با 560 گرم وزن چانه یکهزار و 200 تومان، تافتون 230 گرم وزن چانه 550 تومان و لواش با 150گرم وزن چانه 300 تومان اعلام شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: در بخش نانواییهای آزادپز شهر تهران قیمت نان بربری با 580 گرم وزن چانه هزار و 500 تومان، سنگک با 650 گرم وزن چانه یکهزار و 800 تومان، تافتون 280 گرم وزن چانه 850 تومان و لواش با 170گرم وزن چانه 450 تومان است.
وی با اشاره به قیمت اعلامشده در شهرستانهای استان تهران بیان داشت: بخش یارانهای قیمت نان در شهرستانهای تهران بربری با 540 گرم وزن چانه هزار تومان، سنگک با 650 گرم وزن چانه یکهزار و 100 تومان، تافتون 230 گرم وزن چانه 500 تومان و لواش با 150گرم وزن چانه 300 تومان است.
صادقی اضافه کرد: در بخش آزادپز قیمت نان در شهرستانهای این استان بربری با 580 گرم وزن چانه هزار و 300 تومان، سنگک با 650 گرم وزن چانه یکهزار و 600 تومان، تافتون 230 گرم وزن چانه 800 تومان و لواش با 170 گرم وزن چانه 400 تومان اعلام شده است.
بهگفته وی، اضافه کردن کنجد و سبزیها به نان در شهر تهران 500 تومان و در شهرستانهای این استان بستگی به توافق سفارشدهنده و نانواست. در حال حاضر هشت هزار و 500 نانوایی در استان تهران وجود دارد و فعال است.
شمارش معکوس برای توقف تولید خودروهای قدیمی
بحث توقف تولید خودروهای قدیمی به ویژه پراید و پژو 405 سالهاست که مطرح است ولی هیچگاه عملی نشده است. مردم همواره خواستار تولید خودروهای به روز و با فناوری پیشرفته در کشور بودهاند ولی خودروسازان کمتر به این موضوع توجه کرده و بیشتر به تولید محصولات قدیمی خود اتکا کردهاند.
این موضوع در سالهای مختلف از سوی افراد مختلف مطرح شد از جمله اینکه در سال 95 بهروز ریاحی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید تا پایان سال 95 را اعلام کرد که البته این موضوع در همان زمان توسط وزارت صنعت تکذیب شد. در همان سال، رضا رضایی، رئیس وقت انجمن قطعهسازان نیز از تشکیل کمیتهای با حضور خودروسازان، قطعهسازان و وزارت صنعت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: بحث توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح است ولی تولید پژو پارس ادامه خواهد یافت.
وی گفته بود: بحث توقف تولید پراید و پژو 405 مطرح است ولی ایران خودرو قصد دارد تولید پژو پارس را ادامه دهد.
رضایی گفته بود: قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص دادهاند.
این موضوع سال گذشته نیز از سوی برخی مسئولان مطرح شد و وعده توقف تولید پراید تا پایان سال 97 اعلام شد اما این موضوع هم عملیاتی نشد.
در این شرایط، اخیراً وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمیتوان زمانبندی دقیقی برای توقف خط تولید پراید اعلام کرد، گفته است: بر اساس برنامههای موجود باید خط تولید این خودرو متوقف شود.
به این ترتیب همواره خبر توقف تولید خودروهای قدیمی مطرح بوده و خودروهای مختلف به عنوان جایگزین این محصولات مطرح شدهاند ولی هیچوقت حتی برنامهای برای کاهش تولید آنها اجرایی نشده است.
* برنامه زمانبندی ارتقاء استانداردهای خودرویی
تولید خودروهای قدیمی در حالی ادامه دارد که سازمان ملی استاندارد اسفندماه سال گذشته از افزایش تعداد استانداردهای خودرو از 55 به 85 مورد خبر داد و اعلام کرد: بر اساس تفاهمنامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح است.
بر اساس این برنامه زمانبندی مقرر شد تا ابتدای دی 96، ۶۱ مورد استاندارد خودرویی در کشور اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروها به ۸۵ مورد افزایش مییابد.
نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد سال گذشته در مورد زمان توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85گانه، گفت: آغاز این طرح از اول دی ماه 97 کلید خورد و پس از آغاز طرح، به مدت یک سال باید کار ارزیابی خودروها توسط سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود که کار ارزیابیها تا ابتدای دی ماه 98 به طول خواهد انجامید.
رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا در صورت انجام بازرسیها و شناسایی خودروهای ناایمن و غیراستاندارد این سازمان از قدرت اجرایی توقف تولید این خودروها برخوردار است؟ گفته بود: وقتی از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام میشود که یک کالایی غیر استاندارد است، پس قطعا آن کالا مشمول استاندارد اجباری بوده است و کالاهای مشمول استاندارد اجباری هم حتما باید گواهی، تاییدیه و علامت استاندارد داشته باشد، در صورتی که برای آن کالا تاییدیه استاندارد صادر نشود، خط تولیدش متوقف میشود.
وی ابراز امیدواری کرده بود که خودروسازان در صورتی که خودرویی از استاندارد لازم برخوردار نیست یا اقدام به توقف آن کنند و یا اینکه حداقل استانداردهای لازم را برای ادامه فرآیند تولید آن کسب کنند.
* شورای عالی استاندارد دو روز دیگر تصمیم میگیرد
اجرایی شدم استانداردهای 85گانه راه را برای ادامه تولید خودروهای قدیمی می بندد. به همین دلیل قرار شده موضوع توقف تولید این خودروها در جلسه روز دوشنبه هفته جاری شورای عالی استاندارد مورد بحث و تصمیمگیری قرار گیرد تا در صورت تصویب، یک برنامه زمانبندی توسط خودروسازان اجرایی شود.
پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد از تصمیمگیری در مورد توقف تولید خودروهای قدیمی در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد خبر داد و به فارس گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید خودروسازان به معاون اول رئیسجمهور ارائه میشود.
وی با بیان اینکه در جلسه هفته جاری شورای عالی استاندارد گزارشی از وضعیت تولید شرکتهای خودروساز ارائه خواهیم کرد، اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که از واحدهای خودروساز جمعآوری کردهایم، گزارشی را به دکتر جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور و اعضای شورا ارائه خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی استاندارد در مورد تولید خودروهای داخلی بحث خواهد شد، تصریح کرد: در این جلسه، برنامه وزارت صنعت را در مورد صنعت خودرو خواهیم گرفت و در مورد برنامهریزی برای توقف تولید خودروهای قدیمی نیز تصمیمگیری میشود.
به گفته پیروزبخت، تغییری در برنامهریزی برای رعایت استانداردهای 85گانه خودرو اتفاق نیفتاده و بررسیهای جدید از دی ماه 98 انجام میشود، اما در فرایندها تغییراتی داشتهایم.
وحید مرندی مقدم، معاون رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در این مورد به فارس گفت: اکثر خودروهایی که نسبت به بقیه تولید جدیدتری هستند، کم مشکلترین و یا بیمشکلترین خودروها هستند.
به گفته وی، بیشترین مشکل را خودروهایی که بر روی پلتفرمهای قدیمی تولید میشوند، دارند.
به این ترتیب موضوع توقف تولید خودروهای قدیمی که یکی از مهمترین مطالبات مردم در حوزه صنعت است، به طور جدیتری در دستور کار شورای عالی استاندارد به عنوان یک مرجع تصمیمگیر قرار گرفته که باید دید این اتفاق بالاخره عملیاتی می شود یا خیر و اینکه در این مورد تا چه حد با خودروسازان مماشات خواهد شد.